8/21/2012

Laks m/Porre Puré


 Det eneste som jeg har tænkt på siden i morges, det er fisk - desværre er det meget dårligt udvalg af god fisk her i butikkerne i byen :(

Jeg fandt noget frosset laks, som jeg måtte slå mig til tåls med, men ok, blev en skøn måltid i aften :0)


Opskrift for 2 personer.

4 små laks ( i den størrelse som I kan se på det øverste billede)
3 spsk.aceto balsamico
1 spsk.honning - mere hvis i synes marinaden er for stærk..
 2 tsk.ægte smør. 
 p.s. marinaden skal ind i mikroovnen i et par minutter og køles helt ned, før i putter laksen i.
Skal marineres med skindsiden op i 1-2 timer.

Så fandt jeg osse en hel lille pose af porrer som var skåret i fryseren - de var helt suveræn gode med laksen :0)

Porre Puré :

Skær porrene i grove stykker.
Damp dem i let salted vand i nogle få minutter - der skal meget lidt vand i gryden!


 Kom dem i en lille food precessor, lidt fløde i, salt og peber.
 Det skal være helt cremet - til sidst putter i en lille smule meriam i.

Og det var så det :0)

Jeg havde osse kartofler med. Kogte dem først hele i 10 min. Derefter skar jeg dem i tynde skiver og puttede dem lagvis op i en madring.  Saltede dem og puttede lidt ægte smør og oliven olie på toppen.   Ind i ovnen i ca. 20 min. ved høj varme.
Her kan i se billedet af kartoflerne .


Laksen:

Tør skindsiden af laksen ( ellers kommer det nemt til at brænde, på grund af marineringen)
Steg dem på panden i ca. 5-6 min.  Jeg vendte dem ikke om - det behøves ikke.

Servering:

Tag kartoflerne varsomt ud af madringen og anret i midten på tallerkenen.
Put 2 stk. laks ovenpå og drys lidt af den marinade ovenpå .

Så porre puré rundt om , lidt frisk skåret chili som pynt og VOILA :0)

No comments:

Post a Comment