8/26/2012

Kød,Dessert og Hygge.








En Skøn dag det her har været - sammen med mange af min familie :0)

Masser af hygge i det rum,
hvor jeg tilbringer en hel masse tid -  hvor jeg laver magi
køkkenet selvfølgelig ;0)

Her var min menu:

Rosastegt Roastbeef
Exotic Flæskesteg, stegt som vildt.
Fløde kartofler
vildt/rødvin sauce
Majskobler
Salat

My theme for the evening was: Colours and fun .
Dessert:

Vanilje Is m/hjemmelavet Jordbær sirup sauce.


Skar sværen af flæskestegen ( det gør jeg altid).  Puttede det i en plastik pose og gemte den i køleskabet for dagen efter.

Puttede kødet i marinade i går aftes, så det har ligget i en skøn blanding af asiatisk/eksotisk marinade i 12 timer.

Flæskesteg stegt som vildt, hedder min måde at stege det på og med marineringen osv.

Stegte det på alle sider - så ind i en forvarmet ovn i ca.  3.5 time på en lav temperatur.  (v/  150)
Jeg åbnede ovnen ca. hver time, men da tog jeg en baster og dryppede noget af saften i bradepanden på kødet - på den her måde bliver kødet så mørt, at det  nærmest smelter i din mund..   Mine flæskestege er noget for sig selv.   Jeg gider ikke den der gammeldags metode med kun salt og peber.   
Jeg laver min egen version af den her kendte ret - og vil blive ved med det - og uhhh det slår heller aldrig fejl- mine gæster såvel som mig, elsker det :0)

Stegen var ikke så stor - nok til 5 personer dog, men det er nok fordi jeg havde så meget andet med - osse Roastbeef .
Det er en steg beregnet for 4 personer tror jeg.

I mine fløde kartofler var der masser af hvidløg og frisk rosmarin.  

De blev skrællede og skåret helt tyndt.   Kogte dem i salted vand i ca. 10 min.
Derefter i et fad med ost imellem lagene og den specielle fløde/hvidløg/rosmarin blanding jeg havde lavet 3 timer før.  Men det har bedst af at ligge lidt - i mindst 1-3 timer, da trænger hvidløg og de andre krydderurter igennem fløden og den bliver perfekt for de kartofler.

De var helt perfekte og det samme med både roastbeef og min exotic flæskesteg MUMS

Min nevø ord var :  Du behøver ikke at skære i det kød, men det er så mørt at det bare smelter i min mund..     P.S.  Han kan overhoved ikke lide svinekød- men jeg fik ham til at tage et lille stykke på sin tallerken og hmm har heller ikke tit set en, som elsker roastbeef  så meget som han gør.

Jeg spurgte ham hvordan min  flæskesteg smagte:    Det smager da slet ikke som svinekød sagde han og var helt vild med det :0)   Forklarede ham, at det var på grund af marineringen og den lange tid som den havde fået inde i ovnen - stegt som vildt.
Har sjældent set en knægt på 14 år,  spise så meget i aften - mere end alle os andre ;0)

Desserten var osse suveræn. 

Friske jordbær - ca. en hel pakke
en halv tsk. af Stevia.

Jordbærene  skal bare koges op i nogle minutter i en lille gryde, indtil I selv synes det er sødt nok osv.  Perfekt på is og desserter i det hele taget:0)

P.s. hvis I ikke ved hvad Stevia er,
 så kommer jeg med et link her på det:

 http://www.viivaa.dk/sund-med-viivaa/kost/nyt-om-kost/stevia


Jeg vidste slet ikke at det eksisterede før min mamma kom med det forleden dag til mig, men hun havde købt det til mig i Peru og derovre bruger folk det meget.

En perfekt dag med min mand, datter,forældre og nevøer  :0)


No comments:

Post a Comment