7/18/2012

Franskbrød m/Kommen og Honning.




Meget godt brød! Laver det hele tiden for min mands madpakke osse.  :0)

25 g gær
5 dl. lunken vand

2 tsk.salt
12 dl.hvedemel
1/2 dl.revet ost
 1/5 dl.kommen -eller bare efter behag.
1.5 spsk.honning.


Fremgangsmåde:

Put det lunkne vand i en stor skål, derefter gær.
Efter at gæret er blevet opløst puttes alle de andre ingredienser i.

Ælt dejen godt og lad det hæves under et viskestykke i ca.30-35 min. ( på et lunt sted)

Ælt dejen igen og lav  2 lidt lange `pølser` , skær rifter i dem med en skarp kniv - som i kan se her på brødet på billedet.

Pensl dem m/æg eller mælk og drys dem med birke/valmue frø 

Efterhæves i 35 min. mere.


Bages v/250-270 g i 20 min. eller indtil dit brød er blevet gyldenbrunt.


p.s. en kan komme hvad i har lyst til i dejen, denne her gang, brugte jeg mild revet ost.
Men har osse brugt krydderurter,gulerødder,rosiner og cottage cheese osv.  

2 comments: