11/01/2011

Gæsteret m/brød,skinke,champignon og asparges.


Dette er en ret som jeg tit laver, når jeg har f.eks.buffet og gæster. Den kommer fra Island og er faktist altid populær - bliver i hvert fald altid spist op ;0)

Opskriften kommer her:

60 g. flødeost eller cremet skinkeost
1/2 l. fløde
1.dåse champignoner
ca.250 g.røget skinke - min var rest fra landskinke som jeg brugte, men plejer ellers at bruge Jaka Bov.
halvt franskbrød

håndfuld frisk purløg og persille

ca.1.5 spsk. kød og grill krydderi
1.krukke grønne asparges ( denne gang brugte jeg den ikke, men plejer oftest at bruge det dog)
1.spsk.hvid peber
ca.50-100 g.revet ost

Fremgangsmåde:

Skær skorpen af franskbrødet
( skal ikke bruge skorpen)
og riv resten af brødet  i små stykker .og put det i det ovnfaste fad- så det vil fuldstændig dække bunden.
put champiognerne i og den røgede skinke som du har skåret i firkanter -som vist her på billedet.
Så klipper du af din purløg og persille og i fadet osse.


Varm fløden op ( meget lav varme) i en gryde og put fløde eller skinke osten i.
Rør i den indtil osten er helt smelted i fløden, da putter du
saften fra champiognerne i .

 Til sidst tager du flødeblandingen i gryden og hælder det i fadet .
Prik i brødet med en gaffel og rør lidt i de,t så alting vil blive gennemblødt.
Så tager du osten og putter den ovenpå det hele og ind i ovnen i ca.20 min. eller indtil osten ovenpå er blevet gylden og det hele bobler.






No comments:

Post a Comment