10/01/2011

Andeconfit med Ærte pure og Parisienne kartofler.



Andeconfit :

Parter en hel and i 6 stk.
put ca.3-4 spsk salt 
peber
5-6 spsk appelsin skal
3-4 kviste af rosmarin
5-6 spsk grand mariner  på
de parterede stykker.
Put kødet helt tæt sammen i et fad og lad det marinere i mindst 12 timer.
Dagen efter skyller du noget af saltet væk - bare med en fugtig klud.
Tag en lergryde og put ande eller gåsefedt ( evt.begge dele)  over det hele så det vil dække anden.   
Ind i ovnen med gryden og det skal steges i 2 timer
på ca.170g.
Når tiden er gået, da tag lergryden ud af ovnen og køl af.
Bagefter putter du de parterede ande stykker i en stor glas krukke, putter lidt grand marnier i . mere appelsin skal  og dæk kødet til med fedt, samt de  friske krydderurter du vil have deri.

Jeg gemte kødet i den her krukke i køleskabet i 4 dage og i dag skrabede jeg al fedtet af kødet, og smurte abrikos syltetøj på ande stykkerne og ind i ovnen igen på en rist  i ca. 15 min på varmluft ( for at gøre skindet sprødt)

p.s. I kan gemme kød på den her måde i flere uger.
( så længe det er dækket til med fedt og godt lukket til - som i den her glas krukke på billedet)

Den her metode kan jeg stærkt  anbefale, men kødet bliver bare SÅ mørt
og yummy :0)



Med anden havde jeg små pariesenne kartofler, ande sovs m/tranebærsmag  og ærte pure .




Ærte pure :

En halv pose frosne ærter( de skal tøes op )
2.spsk.fløde
salt
peber
2.tsk.meriam krydderi

Put ærterne i en blender og blend dem i ca.3 min. -  efter den tid, putter du fløden i og så
i en gryde og varm ærterne op med lidt smør.- og hvis du ser at det blir lidt tørt, da putter du lidt mere fløde i .  de skal være lidt bløde i det.   Det smager vildt godt sammen med det skønne Mejram krydderi.



 Pariesenne kartofler:

udhul kartofler med et melon jern ( må ikke være for stort)

kog dem i usaltet vand i ca. 5 min.

put dem på et viskestykke ( for at tørre dem helt af)
ægte smør og lidt raps olie puttes på panden og kartoflerne derpå.
ca.2.tsk. af majram krydderi
lidt salt
peber

kartoflerne steges på panden indtil de har nået den gyldne farve og så er de færdige :0)











No comments:

Post a Comment