2/25/2012

Svinesylte







 I dag vågnede jeg og tænkte - ok det er på tide jeg vil lave Svinesylte:)   Vi havde et helt svinehoved fra en gris vi bestilte, for nogle måneder siden - perfekt i syltelavning.  Så elsker jeg osse at sylte :)

I Island bruger vi altid lammesylte - aldrig svin, og efter at have smagt begge dele, kan jeg ikke sige hvilken en smager bedre.  Men den ting som jeg synes ødelægger den danske sylte er - allehånde og nelliker UFF :( Kan virkelig Ikke lide det
( i kager jo -men ikke sylte) . Så jeg laver min uden de 2 krydderier.



 Opskrift:


Helt grisehoved
Vand ( så det dækker hovedet i gryden)
2 store æbler
2 store løg
3-4 gulerødder
en lille håndfuld enebær
3 svine terninger
1 lamme terning
salt
2 husblas blade (optionalt)-til allersidst, puttes i suppen som det kogte i,-da det skal hældes over sylten i formen.

 Fremgangsmåde:

Kog svinehovedet i ca.3 timer - eller indtil kødet falder fra benene, så mørt bliver det. Tag ossse grumsen fra indimellem med en stor si ske.

Lad det køle lidt af - imens sier du supper og koger den lidt ned.
Pil alt kødet fra benene og skær det i nogle små stykker. Det samme gælder for fedtet - sværen.
Kom det i en form -kød og fedt osv. eller ligesom du ser her
på billedet.
Da din form er næsten fyldt op, kommer du noget af suppen som du kogte det i, henover begge form. - Skal dække sylten fuldstændig. Prik i dem , så du er sikker på at væden er trængt godt  igennem.

Pak formene ind i noget husholdningsfilm og put dem under presse til dagen efter - kan osse spise det 5-6 timer senere hvis det skal være.

Det smager Yummy :)


2 comments: