8/16/2012

Kringle m/Flødeost,Pærer og Mandler








Jeg har af en eller anden grund, aldrig lavet en kringle før, så jeg syntes faktisk det var på tide:0)

Kommer til at servere den her for mine gæster i morgen til kaffen :0)


Fandt en opskrift (amerikansk) online, så nogle af målene jeg bruger i denne opskrift er amerikanske.
Jeg har dog gjort den til min, ved at forandre på opskriften og gøre den bedre ;0)


Opskrift:

1/2 cup lunt vand
25 g gær

2.5 spsk. sukker
1 æg  ( piskes let, før den skal i skålen)
ca. 1.5 spsk.ægte smør
1.5 tsk.vanilje aroma
1/2-1 tsk. salt
2 1/2 cup hvedemel


Fyldet :

400 g flødeost
ca. 1/2 dl.flormelis ( i smager det til og ser hvis der skal mere flormelis i)

2 friske pærer
lidt citronsaft ( drysset ovenpå pære skiverne)
1/2 dl. lidt groft hakkede mandler

Lidt kanelsukker - drysset ovenpå kringlen.

Smeltet chokolade - skal ovenpå kringlen.


Fremgangsmåde :

Start med at putte vandet i en stor skål, derefter gær.

Skal være fuldstændig opløst før du putter

sukker i og resten af ingredienserne i.

Kom dejen på et meldrysset bord, og ælt den godt igennem- 2-3 min.

Tag en ovnskuffe og beklæd den med bagepapir.

Rul dejen ud på bordet formet som en stor og lidt lang rektangel - flyt den varsomt over på bagepladen.

Pisk flødeosten og flormelis sammen.

Put fyldet  i midten på dejen - hele vejen, derefter skiver af friske pærer - en lille smule citronsaft på dem ( ikke for meget) og til sidst mandlerne.


Luk din kringle, pensl den med lidt vand, så kanelsukker - ind i en forvarmet ovn v/200 varmluft i ca. 20 min.  Eller bare indtil den er blevet smukt gylden.

 Når den er færdig, køles den helt af.  Da smeltede jeg noget  chokolade og smurte den på kringlen - men det er valgfrit..

Jeg pyntede den med levende blomster og krymmel .


:0)



No comments:

Post a Comment