8/11/2012

Moneybags m/ Kylling og Tigerrejer. Kinesisk.


En ret som jeg ikke har gjort i uendelige lange tider - tager lang tid at lave
Jeg puttede 2 billeder af dem her på tallerken-på den første er de moneybags ikke stegte, kun dampede.  Kan personligt meget bedre lide dem, når jeg steger dem bagefter.




Opskrift:

300 g tiger rejer
2 medium kyllingebryst






Marinaden for kød/rejer:

1 hel frisk chili
2 fed hvidløg
2.5 tsk. ingefær 
1 spsk.oyster sauce
1 spsk.honning
en lille håndfuld frisk purløg



 Det hele skæres meget småt og marineres hver for sig.
Dvs.rejerne i en anden skål end kyllingen.

Dejen:

250 g hvedemel
1 æg
1-1.5 tsk.bagepulver
75 ml.vand
2.5 spsk.olie
salt

Kom hvedemel i en stor skål.
Tilsæt æg - pisk det i melet.
Kom så resten af ingredienserne i .

Ælt dejen på et meldrysset bord, indtil det bliver blødt og fint at se på.
Dæk det med et lidt vådt -  ( bare en lille smule) viskestykke og stil til side i ca. 6-10 min.

Fyldet:

I mellemtiden har du lynstegt din kylling på en pande - kom rejerne så osse på panden.  Må ikke steges i lang tid, kun i 2-3 min.  Vil ikke risikere at kyllingen bliver for tør.  Kom endelig mere oyster sauce eller det som i synes det mangler mere i retten, når i smager på det.
Kom til aller sidst en lille håndfuld kål strimle i, men det giver fyldet en fin grøn farve..

 Dejen -igen:
Rul nu dejen ud som en lang pølse. Skær den i stykker, rul hvert stykke ud som en lille ring med din kagerulle.

Kom fyld med en lille teske i midten på hver dej ring.
Klem kanterne opad -sammen, twist og luk for den.  Har her et billede som viser hvordan..

Smør din kinesiske bambus damper m/lidt olie, der næs kan du osse lægge  kålblade på bunden.
Dette her er gjort, for da er det meget mindre risiko for at dine dumplings vil sætte sig fast eller falde fra hinanden.

Put lidt vand ( 2-2.5 dl)  i din Wok pande dernæst bambus damperen ovenpå.  Min har 2 etager - så jeg brugte Wok pandens låg som låg for den øverste etage.

Lad det simre i ca. 15 min. måske lidt mere hvis de er lidt store i det..


Jeg stegte mine bagefter, bare for at få den smukke gyldne farve - OG det smager osse bedre på den måde - bliver mere crispy :0)

Tilbehør:

Friske grøntsager som jeg sauterede på panden i soya,vand,oyster sauce,engifær,hvidløg, honning og vand.

Det brugte jeg osse som en slags sauce for mine dumplings.


p.s. I kan lave al slags fyld i dem her hapser :0)

Og pas osse endelig på, at de dej ringe som i laver ,IKKE bliver for tykke.  De skal være tynde.













No comments:

Post a Comment