1/02/2012

Gås og Røget Fasan Bryst ( Nytårs menuen)


 Så er alt overstået. Gåsen er blevet spist og alting ryddet væk - ingen spor af jul eller nytårsaften mere, og dagligdagen starter påny.

Her kommer opskrift af min nytårs Gås:

5 kg.Gås
3 røde små æbler
4-5 spsk.honning
1 granatæble
2 poser tørrede abrikoser
1 dl.hindbærmarmelade ( smøres på gåsen)

Start med at tage det meste af fedtet indefor gåsen ( jeg kogte det i en lille gryde,
og gemmer det i køleskabet i en lille glas krukke for senere brug.)

Prik i skindet ( men ikke hele vejen ind i kødet) det bliver gjort for at meget af fedtet drypper ned i bradepanden.)'
Fyld gåsen med de ingredienser jeg skrev - tag kernehuset ud af  æblene og fyld dem med de 4-5 spsk af honning.
Jeg havde gåsen inde i ovnen i 4.5 time.  Tag gåsen ud af ovnen efter 2 timer og vend den om - dryp den med fedtet fra bradepanden.
Efter 2 timer mere tages den ud igen og da smurte jeg den med hindbærmarmeladen.

Stegetiden alt i alt var 4.5 time.Kan godt være inde i ovnen i 5 timer.
Dryp den med fedt fra panden hver time.

I forret :
havde vi Røget Fasanbryst - som vores venner medbragte. Smagte super godt og utrolig nok var den lidt som røget laks i smagen - men bare bedre ! Kan roligt anbefale det til alle.  Med den havde vi æggestand og  baquette brød på bund af salat. En god sødlig dild dressing er osse perfekt med den her lille forret.

Til desserten havde jeg marengsrede fyldt med kugler af is og en marengsrede top ovenpå, som et låg.
Den var så pyntet m/chokolade ringe osse.

Og det var så vores Nytårsaften.




No comments:

Post a Comment