12/22/2011

Æble marmelade med vanilje

 Intet smager så godt som når det er hjemmelavet-helt fra bunden af :)

Opskrift:      2 glas.

10 små æbler  (Rød Ingrid æbler ,brugte jeg)
ca.200-300 g sukker ( smages bare til)
2 vanilje stænger
lidt appelsinskal ( meget fint hakket)
saft fra 1 hel frisk presset appelsin
lidt sitron saft
1 husblas, bruger jeg osse i den ene af glassene .

Fremgangsmåde:

Skræl æblerne og skær dem i store terninger.
Lad alle ingredienserne koge langsomt op i en gryde- så bare simre uden låg i et kvarters tid. 
Du smager det bare til og ser om det mangler noget - f.eks mere sukker eller vanilje osv.  Jeg brugte et sigte for halvdelen af blandingen, når det var færdigt med at koge - og siede den ned i den ene af glasene.  Den anden halvdel brugte jeg ikke et sigte, men kom bare husblas i og da det var smeltet, kom jeg det ned i det andet glas. -
  ( den som har små æbler på toppen i glasset)   Der er ikke noget husblas i den anden, men giver den til min søde svigermor - hun kan så bruge den til desserter eller hvad hun vil :) 

En skøn marmelade og vanilje/æble smagen er MUMS :)

No comments:

Post a Comment