1/08/2012

Svineskank/Bov m/tilbehør.







 Nu er det efterhånden lidt længe siden jeg skrev i mit blog - ikke siden nytårsdag, men har haft meget at lave osse,  men nu savner jeg min madblog så  her er jeg igen :)

Svineskank m/tilbehør.

2 svinekanke m/skindet på
2-.3 gulerødder
1.5 løg
10-15 brune markchampignoner
2-3 kviste frisk rosmarin
2-3 spsk.herb de provence
salt og peber
1dl.rødvin  ( en god en)
2 dl.vand
1 terning svine boullion
2-3 spsk.hjemmelavet hvidløgs/rosmarin olie ( put det over kødet, lige før du putter det ind i ovnen)

Fremgangsmåde:

Start med at skære skindet af kødet -smid noget væk, undtagen det du vil bruge - som i ser her på billedet. Sæt det til side indtil lidt senere.

Brun kødet på alle sider i en stegpande.
Skær alle grøntsagerne og put dem i den bradepande/fad du vil bruge, samt al væden osv.
Krydr kødet godt og put det i fadet.
Put sølvpapir godt om din bradepande/fad, så det vil forsegle det hele og ind i ovnen i 2.5-3 timer.  Men `baste` kødet hver time.

Da der er kun en halv time tilbage, putter du det på varmluft -høj varme og tager sølvpapiret af dit fad og lader det stege uden noget sølvpapir, så kødet vil få en skøn farve.

I mellemtiden har du kogt sværen i saltet vand m/laurbærblade i ca.15 min.
 Tag den op af vandet, lav dybe ridser i sværen, noget havsalt og peber, og put det på en rids øverst i ovnen i en halv time.

Med den ret havde jeg grøntsagerne fra fadet, golden ristede kartofler og lavede en skøn sauce ud fra væden i bradepanden fra kødet og grøntsagerne.

No comments:

Post a Comment