12/21/2011

Saftige Juleboller

De her boller har jeg lavet før og de smager simpelthen SÅ godt - men de er osse svære at lave.dvs. kræver meget tid osv. 
Oprindelig fandt jeg den her opskrift i et gammelt julehæfte og har kunnet lide disse boller i nogle år efterhånden - men kun engang om året - for som jeg lige skrev - de er ret  tidskrævende.

Opskrift:          ca.20-25 boller

150 g. smør
6 dl.mælk
2 pk.safran ( jeg udelader det dog -ikke helt billigt..)
1 spsk.sukker
50 g gær
1 æg
1tsk.salt
ca.18 dl.hvedemel

125 g smør, 2.tsk.kardemomme og 1 tsk.vanilje essence og 2 dl.sukker -de her 4 ingredienser skal Ikke i dejen på nuværende tidsspunkt.

Fremgangsmåde:

Smelt smøret i en gryde eller mikroovnen og tilsæt mælken - skal være lunkent.
Smuld gæren i den lunkne blanding.  Stød safran m/1 spsk.sukker i en morter og rør det osse i væsken.
Tilsæt ægget, salt og det meste af melet.
Ælt det godt med dine hænder til en smidig dej, drys lidt mel over den, og lad den hvile tildækket i 40 min.

OG NU kommer vi til de andre ingredienser som ikke skulle i dejen før nu.  -
Pisk 125 g smør, 2.tsk.stødt kardemomme ,1 tsk.vanilje essence og 2 dl.sukker -de her 4 ingredienser luftigt.


Rør det ind i dejen som er færdig med at hæve nu. ( jeg brugte bare mine hænder)  
Form din dej til boller og læg dem på bagepapir i ca.20 min. mere for at hæve.

Til sidst pensler i bollerne m/ æg, putter ovnen på 225 g og lad dem bage i ca.12 min. ( afhænger af ovnen selv, men mine skal have 15 min.)

Og nu til finalen -  da bollerne er kommet ud af ovnen, pensl m/smeltet smør og dyp dem i sukker og voila ENDELIG FÆRDIGE hehe ;)

2 comments: