11/05/2011

Pommes Anne .



 Den her portion er for 2 personer.

Opskrift:

10-12 kartofler ( små-medium størrelse)
salt
hvid peber
2-3 fed hvidløg
50-60 g ægte smør ( Lurpak)
1-3 kviste af frisk rosmarin
en håndfuld purløg
1. æggeblomme

Skræl kartoflerne og skær dem i meget tynde skiver- hvis i har et mandolin jern, så er det bedst.
Dæk bunden med kartoffel skiverne i det fad i bruger og  smør dem med hvidløgsmør og put krydderurter osse ovenpå dem.
Sådan gør du hele vejen, kartofler-hvidløgssmør-krydderurter-kartofler osv..  indtil fadet er fyldt op.



 Put bagepapir ovenpå fadet og noget tungt ovenpå, for at presse kartoflerne ned.  Ind i ovnen i 45-50 min.
Selv brugte jeg en mursten - og det virkede flot .

Da tiden er gået, tager i retten ud af ovnen og lad det køle ned - ikke tage murstenen af - eller hvad i nu bruger. 
Jeg tog mit fad og gemte den i værktøj skuret udenfor, men det er koldt der- for retten skal gemmes på køl natten over MED presse på- og det er meget vigtigt.

Ved aftenstid den næste dag, tog jeg så retten ud af fadet og op på et skærebræt, skar dem i firkante (  som vist her på billedet) smurte dem m/æggeblomme og ind i ovnen i ca. 20-30 min.

Det er en ret så tidskrævende ret , men den er meget god og kan roligt anbefales :0)


2 comments:

  1. Der er ingen væske i opskriften? så smørret er nok til at de bages?
    cool site - Skalli

    ReplyDelete
  2. nej ingen væde - KUN hvidløgs smørret og det er nok :0) og tak :0)

    ReplyDelete