10/04/2011

Svinekød i saltdej,. festmiddag for venner.




 Anbefaler stærkt den her opskrift, prøvet den mange gange efterhånden,  men kødet bliver simpelthen SÅ mørt - smelter i din mund nærmest... Jeg har osse prøvet det her med and og det blev gudeskønt :0)

Jeg havde marineret svinekødet m/ribsgele,knuste enebær og tranebærjuice i 12 timer, før jeg begyndte at tilberede det..


Opskrift:



500 g.hvedemel
2oo g.salt
peber
1. stiv pisket æggehvide
vand efter behov.
De krydderurter du vil have i dejen ( jeg brugte rosmarin og knuste enebær)



Fremgangsmåde:

Bland alle ingredienserne sammen og kom æggehviden i til sidst.
Kom dejen på et meldrysset bord og saml dejen med dine hænder - den skal være tyk og Ikke klistret. Kom kødet midtpå dejen og pak den godt udenom kødet. - ( på bagepapir i en ovnskuffe)
Pensel med æg og ind i ovnen i ca.2-2.5 time.
Havde det på ca.170 grader.c


Tag stegen ud af ovnen når det er færdigt og lad det hvile i ca.15 -20 min. Før du åbner dejskallen, som så smides væk s`følig.

No comments:

Post a Comment