10/03/2011

Svinemørbrad m/festlig kartoffelmos, kirsebær/chili/chokolade sovs.


 Svinemørbrad.


Svinemørbraden var dejlig mør ( tit har jeg været ude for, når jeg har været gæst, at den er kedelig tør )  Jeg smurte hvidløgs smør på den og ind i ovnen i ca. 25 min. Og lod den hvile i 20 min. Kan osse bare stege den på panden i 15-20 min. og så putte den til side og lade den hvile.
Man kan osse bruge bacon skiver, men denne gang ville jeg prøve noget nyt - og et skønt lille festmåltid blev det osse :0)


Festlig kartoffelmos opskrift :

kog kartofler i usalted vand m/ laurbærblade ( ca.800 g.kartofler er for 2 personer, hvis man skal ha en kartoffel på den størrelse som på mit billede)
 Da de har kogt færdig tar du vandet af dem og putter kartoflerne tilbage i gryden ,så al vand kan dampes væk.

Mos dem godt og du skal bruge -
2 æggeblommer og ca.50 g. smør røres i kartoffelblandingen i en skål.
1 stiv pisket æggehvide.
salt
peber
1 hvidløg
lidt frisk purløg

I en ramekin kom 1 ring af rød peberfrugt i bunden, så kartoffelmos, dernæst gul ( eller grøn) peberfrugt og igen kartoffelmos - gentag det nogle gange.
Da det er færdigt, putter du den ind i ovnen i ca. 10 min.   Jeg tog min kartoffel forsigtigt ud af ramakinen efter den tid,  kom den på et bagepapir, smurte den med æg og ind i ovnen igen på 200 c. i 15 min. Men jeg ville gerne ha`en lidt gylden farve på kartoffelmosen :0)



Kirsebær/chili/chokolade sovs. ( for 1- 2 pers.)

3-4 spsk.god rødvin.
1dl.vand
1.5.spsk. cacao/chili krydderi
2.spsk.saft fra kirsebær ( fra en krukke) og kirsebær osse
ca.1 spsk. mørkt chokolade

alt røres sammen og chokoladen kommes i til sidst.
lidt maizena kan bruges for at gøre den sovs lidt mere tyk i det.




No comments:

Post a Comment