10/27/2011

Fastelavns Boller m/ Vanilje creme og chokolade.

 Super dejlige boller - min datter og mand blev meget glade da de kom hjem og `fandt`disse her på kaffe bordet.. ;0)

Her kommer så opskriften:
 50 g gær
2 dl. lunet mælk
2 dl. vand
1 tsk salt
1. spsk kardemomme
1.-2 tsk.vanilje essence
50 g sukker
50 g smeltet smør
600 g hvedemel
1.æg

Vanilje Creme:
3 dl mælk
Kornene af 1 vaniljestang
3 spsk sukker
1-2 tsk.vanilje essence
3 æg
1½ spsk majsstivelse

 Fremgangsmåde med at lave bollerne:

Start med at smuldre gæren i den lune mælk og rør rundt til det er helt opløst. Tilsæt derefter sukker, vand, salt, kardemomme, æg og smør.
Melet tilsættes lidt ad gangen, hvorefter dejen æltes grundigt i 5 minutter. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse, inden du former boller af den.
Jeg lod dem hæve et lunt sted i ca.35 min. Lige før de skal ind i ovnen, er godt at smøre dem med pisket æg -de giver dem den flotte gyldne farve.
Bag dem i 10 min. på varmluft.


Hvordan du laver Vanilje cremen:

Rør alle ingredienser til fyldet sammen i en gryde, og bring det i kog mens du rører.( ikke for høj varme) Pas på med at røre hele tiden med en piske ris, men det bliver hurtigt tykt .Efter det har kogt i ca.2 min., skal det køle af, hvorefter du kan fordele fyldet mellem bollerne.

Jeg smeltede osse chokolade og puttede det ovenpå bollerne, lidt flødeskum og et kirsebær på top.

Det blev en stor success v/ kaffe bordet ;0)

No comments:

Post a Comment