10/07/2011

Terrine m/ mozzarella , peberfrugter og honning ristede valnødder.


Det er en skøn terrine som jeg lavede - perfekt for en let frokost eller aftensmad. Den er beregnet for 2 personer.

Opskrift til Terrinen:

1.rød hel peberfrugt
1.gul hel peberfrugt
 3/4  aubergine
ca. en håndful friske basilikum blade
250 g. frisk mozzarella ost
20-30 g. valnødder

Fremgangsmåde:

Tag kernehuset ud af peberfrugtene ( smid dem væk) , og put dem i et ovnfast fad ( de skal stå oppe)og drys med lidt olie og havsalt. Ind i ovnen i ca.25-30 min, eller til de er blevet lidt sorte i det.

Skær mozzarella i lidt tykke skiver og put dem på en køkkenrulle - de skal helst blive tørre og det samme gælder om auberginen. ( jeg steger den lidt på panden og drysser med lidt chili olie)


Da peberfrugtene er færdige, lader du dem køle af lidt og så piller du skindet af dem og så på en køkken
rulle osse.
Put valnødderne på en pande med lidt smør og honning - i nogle få minutter. Men jeg brugte dem osse indimellem lagene i terrinen.
Jeg brugte en lille folie bakke og beklædte den med
husholdningsfilm ( den skal kunne nå at dække det hele, så hav kantene på filmen udenfor osse)

Og så kommer vi til hvordan du laver terrinen - det er meget simpelt, men lav det lagvis ligesom lasagna :0)
Starter med mozzarella osten,basilikum blade, grøntsager,osten nødderne, ,osv. men slut altid med osten.

Da din lille terrine er helt fyldt op i folie bakken, pakkes den godt ind i husholdningsfilmen, prik den med nogle hul på enderne ( hvis der er noget saft så kan den løbe ud der.)  kommer en tung gryde eller et eller andet lignende som er tungt nok ovenpå terrinen , så den vil presses ned. 
Gem den i køleskabet i Ikke mindre end 6 timer - kan gerne være i 24 timer med pressen ovenpå, bliver bare bedre af det !
Som tilbehør lavede jeg hvidløgsbrød, men det passer meget godt til denne ret :0)

Fremgangsmåden og det du skal gøre
     Bon appetit :0)

No comments:

Post a Comment